Pirateria de productes en xarxes socials

Perills que aguaiten als fabricants propietaris de marques en Facebook, WeChat i similars

En les xarxes socials i en les plataformes de missatgeria, com ara Facebook, WhatsApp o WeChat, hi ha una major interacció i un major nivell de vinculació amb els usuaris (user engagement) que en les conegudes pàgines web i en les grans pàgines de distribució en línia. No sorprèn, per tant, que l’ampli abast d’aquestes plataformes socials atregui també a nombrosos pirates de productes. Aquests estafadors aprofiten aquests canals per a cridar l’atenció cap als seus productes, botigues web i ofertes.

Per als fabricants propietaris de marques, aquest fet comporta elevats riscos, ja que les activitats il·lícites en xarxes socials poden causar-los quantioses pèrdues en el seu volum de negoci. I no sols això. També es produeix phishing (robatori de dades personals) a través dels canals de les xarxes socials, la qual cosa en part té com a conseqüència una enorme pèrdua de reputació.

A major nombre d’usuaris major risc de pirateria de productes

Quants més usuaris pul·lulin per una plataforma social, major serà la probabilitat que també hi hagi estafadors rondant per la xarxa.

Classificació de les majors xarxes socials i plataformes de missatgeria

Segons nombre d’usuaris actius mensualment (MAU) en milions
Gener de 2018

WeChat (operador Tencent, la Xina)

L’antic servei de xat per a telèfons intel·ligents s’ha ampliat avui dia amb nombroses funcions, entre les quals es troba el sistema de pagament mitjançant mòbil WeChat Pay. També s’usa WeChat per al pagament en comerços físics. A la Xina, el país on més ha proliferat la pirateria de productes, més del 80% de tots els usuaris de telèfons intel·ligents utilitzen aquesta famosa app de Tencent. Els riscos que aguaiten en WeChat són, per tant, particularment elevats.

Ciberocupación – quan s'ocupa il·lícitament un compte en una xarxa social

A més de la pirateria de productes en xarxes socials, és a dir publicitar o oferir productes falsificats a través de Facebook i similars, les xarxes socials impliquen altres problemes per als fabricants propietaris de marques internacionals. Entre les activitats preferides dels estafadors està també la denominada ciberocupación (cybersquatting). Es tracta del registre de termes com a noms de domini d’Internet o noms de comptes en xarxes socials, que no li corresponen en realitat a qui efectua el registre. S’asseguren així aquests noms de manera il·lícita, amb la finalitat de captar el trànsit del fabricador propietari de marca i aprofitar-lo per als seus fins fraudulents.

A l’hora d’establir una marca internacional és convenient utilitzar un nom de perfil i d’usuari apropiats en les xarxes socials per a beneficiar-se així dels enormes efectes del branding (construcció de marca). Encara que aquests perfils encara no vagin a estar actius de moment, el raonable és registrar-los ja. Així es frena també des del principi als ciberocupadores en l’àmbit de les xarxes socials. La recuperació de noms de compte utilitzats il·lícitament sol ser difícil i porta associada un gran esforç.

La cadena d’hotels «Hilton» va ser, per exemple, víctima de ciberocupación. Quan va voler obrir un compte de Twitter per al seu hotel en Sant Diego, ja estaven ocupats els noms @HiltonSanDiego i @SanDiegoHilton. Si Hilton, a causa d’això, hagués optat, per exemple, per @HiltonSanDiegoCA, els usuaris de la veritable marca fàcilment haguessin pensat que es tractava d’un compte fals – i el compte en realitat falsa amb el nom «correcte» hauria tingut èxit i podria haver obtingut dades sensibles.

Poden trobar més informació sobre l’ocupació per error tipogràfic i la ciber ocupació en el nostre article de blog.

Phishing – robatori de dades a través de comptes de xarxes socials

Els jocs d’atzar en Facebook són un mitjà favorit dels estafadors des de fa anys per a captar il·legalment dades d’usuaris. Amb perfils i comptes que semblen reals en les xarxes socials, els lladres de dades atreuen a incauts usuaris a les conegudes com a pàgines web de phishing i capturen allí dades sensibles com ara contrasenyes, informació de targetes de crèdit o números de la seguretat social i cometen així robatoris d’identitat.

Identificar la pirateria de productes i actuar contra aquesta

EBRAND lluita braç a braç amb els fabricants propietaris de marques en contra les accions fraudulentes anteriorment descrites en l’àmbit de les xarxes socials. Amb un potent programari vigilem perfils, publicacions, contingut i material gràfic dels usuaris en els més diversos canals – a tot el món i les vint-i-quatre hores del dia. D’aquesta manera podem detectar contingut, visualitzacions o perfils fraudulents i eliminar-los abans que es difonguin de manera crítica i provoquin riscos incontrolables per als fabricants propietaris de marques.

Si hi ha venedors actius en diverses plataformes, la nostra tecnologia agrupa entre si les informacions disperses individuals com ara dades de contacte, noms de venedor i de perfil o pàgines web. L’objectiu d’això és no sols esborrar llistats individuals, sinó detenir tota l’activitat comercial en línia d’un venedor fraudulent.

En la plataforma contra la pirateria de productes de EBRAND, els fabricants propietaris de marques poden veure totes les publicacions, tuits i perfils en xarxes socials sobre la seva marca i classificar-les segons múltiples factors – per exemple, per venedors amb la major quantitat d’ofertes o el major volum. Amb només un clic pot ordenar als experts de EBRAND que esborrin qualsevol llistat fraudulent.